MÅLARTIPS OM AKVARELL


HÄR FÅR DU MÅLARTIPS FÖR AKVARELL SOM BÅDE JAG OCH MINA HUNDRATALS KURSDELTAGARE GENOM ÅREN HAFT GLÄDJE AV

PAPPER
Till skisser är Cansons stora block ”Montval Aquarelle” med 100 blad prisvärt och bra.
Det passar också bra till barn, och för att minska prestationsångesten för den som blir paralyserad av att sitta med ett dyrt fint akvarellpapper framför sig. Lite uppvärmning med färgblandningar kan passa bra att göra inför ett målarpass. Gör sen lite större färgrutor, ungefär som ett halvt vykort, och måla t ex landskap ovanpå. Så är du igång!
Baksidor av akvarellpapper som Saunders Waterford och Arches är också bra till färgfläckar. Så kasta därför inte misslyckade målningar, spara baksidorna till uppvärmning.
Mina egna favoritpapper är tunna varianter av Saunders grov gräng, dvs 190 gr, och Arches fin eller grov gräng 185 gr.
Som illustratör och målare av små motiv tycker jag de är mycket bra. Och dessutom billigare. Visserligen bubblar de sig lättare om man slarvar med fuktmonteringen, men de går att platta till efteråt om jag vill spara målningen, genom att fukta baksidan och lägga i press under tunga böcker.
Hahnemuhle fin gräng 200 gr är ett härligt poröst papper att måla på, men tål inte maskeringsvätska och maskeringstejp. Men den porösa limningen gör att det suger åt sig färgen på ett behagligt sätt.
Zen-papper som finns på t ex In-Ex i Göteborg och på Nordiska Akvarellmuséet är ett ganska annorlunda, handgjort papper i litet format. Det känns inte bra att måla på i början, men jag tycker det fungerar förvånansvärt bra till bearbetningar och urtvättningar, trots att det är tunt. Min egen superfavorit!

OM MÅLARSKIVOR
Masonitskivor är smidiga och bra, men kan bukta sig så småningom. Beställ på brädgård, och gärna ett halvdussin, så att du har när du kommit igång att måla.
Ett alternativ för packning och resande är cellplastkartong, s k kapa-kartong. Finns i färdiga mått på t ex Kreatima. Man kan annars köpa en stor kartongbit och skära ner med tapetkniv. Klä in i bokplast på bägge sidor så buktar de sig inte när de blir fuktiga. Ytan tål maskeringstejp men inte klisterremsor.
Ett budgetalternativ är att köpa gamla ringpärmar på loppis och skära loss omslagen från ryggen. Vanlig stadig kartong kan också fungera om du inte målar stort och väldigt flödigt.

TEJPER OCH MONTERING
Det som oftast används för att montera papperet på skivan är pappersklisterremsor med syrafritt klister, eller maskeringstejp. Klisterremsorna finns i artistbutiker och är ganska dyra. Håll undan rullen för vattenstänk, annars kan många meter klibba igen och bli oanvändbara.
Maskeringstejp är mycket enklare att använda, eftersom remsorna kan rivas loss från den färdiga målningen. Riv alltid utåt från bilden. Om remsorna inte får sitta kvar mer än ett par veckor, blir det aldrig problem med att limmet skadar målningen.

FUKTA PAPPERET?
Den vanligaste frågan jag får på kurserna!
Papper som suger bra behöver egentligen inte fuktas, t ex Saunders och Arches.
Men Arches vinner på att fuktas eftersom det annars är så strävt.
Man fuktar papperet av två orsaker:
för att det ska kunna suga åt sig färgen bättre och för att det inte ska bubbla sig när man målar på det.
Fukta jämnt med moddlare eller svamp. Man behöver inte blötlägga hela papperet.
Vänta tills det sugit åt sig fukten och är sladdrigt. Det tar ca 5 minuter, beroende på luftfuktighet och temperatur. Då tejpas det upp med remsor runt alla sidor, och sen krymper det och blir spänt som ett trumskinn. Ytan har då hunnit torka, men inuti papperet, speciellt de tjockare sorterna, finns fukten kvar och suger åt sig färgen till ett större djup. Att måla på en yta som är nästan torr känns bra eftersom det ger en fin respons för penseldragen.
Vill man måla på helfuktig grund, behöver man bara pensla eller svampa på fukt igen.

TIPS 1
Fukta papperets baksida. Den känns igen på att grängen är lite mindre och kan dessutom vara lite trådig och mer tygliknande. Låt papperet svälla och vänd upp framsidan. Då kan du lätt tejpa fast den med maskeringstejp på målarskivan.

TIPS 2
Man kan fuktmontera flera papper före ett målarpass. Lägg dem sen i en plastpåse, gärna på svalt ställe. Dom kan göras i ordning på kvällen och användas nästa dag.

FÄRGER I KOPPAR ELLER TUBER?
Också en vanlig fråga. Tuber passar bäst till de pigment som är lite svåra att arbeta upp från kopp, t ex grönjord, ockra, gummigutta. Jordfärgerna är härliga när man tar dom från tub.
Man får bättre intensitet och fräschör från tub. Det passar den som vill måla i stort format och med starka färger. Prova tuber om du tycker att dina målningar blir för bleka! Och använd framförallt inte billigare koppfärger, s k studiefärger.
Skruva på locket väl efter användandet, och lägg tuberna i plastpåse om de ej används under en period. Om locket inte går att skruva av kan man spola i varmt vatten. En liten elekroniktång med räfflade griptag är bra att ha, finns på t ex Clas Ohlson.
Koppar fungerar bäst som helkoppar eftersom man då kan doppa även en bredpensel i dem. Halvkoppar kan man köpa om man vill prova ett pigment.

TIPS 3
Nästan tomma koppar är tråkiga att måla från. Klicka i tubfärg i dem nästan ända uppp till kanten och låt torka.




 


Åter